Paliwa alternatywne zdołały się już na stałe przyjąć na rodzimym rynku motoryzacyjnym. Mieszkańcy Polski wyjątkowo dobrze oceniają przede wszystkim gaz LPG, chwaląc względnie niską cenę tego surowca, idącą w parze z wysokimi parametrami jakościowymi.

Trzy rodzaje LPG dla silnika wysokoprężnego

System gazu LPG da się zastosować w jednostkach wysokoprężnych na kilka sposobów. Pierwsza opcja zakłada, że silnik diesla zostaje przerobiona na silnik z zapłonem iskrowym, dzięki czemu upodobnimy cały system do jego odpowiednika benzynowego. Taka technologia nazywa się systemem jednopaliwowym – jego cecha charakterystyczna wiąże się z działaniem wyłącznie na gaz. Ten wariant pociąga za sobą znaczne koszty, ze względu na konieczność modyfikacji całego silnika. W praktyce decydują się na nie wyłącznie właściciele maszyn roboczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG z Elpigaz nazywa się systemem dwupaliwowym. Samochód użytkuje tu jednocześnie ropę {i gaz|oraz LPG), w relacji 30:70. Olej wtryskuje się więc wyłącznie w ilości zapewniającej zainicjowanie samozapłonu wewnątrz cylindra; pozostałą część zajmuje LPG. Ten wariant pociąga za sobą jednak użycie dosyć skomplikowanej aparatury.

Najbardziej rozpowszechnionym od dawna systemem jest diesel gaz, w którym LPG pełni jedynie funkcję dodatku do oleju napędowego. Relacje okazują się całkowicie odwrotne w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 dla oleju napędowego. Pakiet do montażu składa się w tym wypadku z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, jak również urządzenia sterującego wraz z siecią kabli.

Jak działa diesel LPG?

Wskazana ilość ropy jest wtryskiwana do komory spalania w silniku, a dodatkowa ilość LPG – do układu dolotowego. Zapłon gazu gwarantuje ropa, ulegając samozapłonowi.

Obecność gazu płynnego wpływa z kolei na lepsze spalanie ON, zupełnie inaczej niż dzieje się to w zwykłym dieslu. W jej wypadku, w związku z wysoką lepkością oleju, proces całkowitego spalenia paliwa niemal nigdy nie dochodzi do skutku.

You may also like