Paliwa alternatywne zdołały się już na stałe przyjąć na rodzimym rynku motoryzacyjnym. Mieszkańcy Polski wyjątkowo dobrze oceniają przede wszystkim gaz LPG, chwaląc względnie niską cenę tego surowca, idącą w parze z wysokimi parametrami jakościowymi. 

Trzy rodzaje LPG dla silnika wysokoprężnego

System gazu LPG da się zastosować w jednostkach wysokoprężnych na kilka sposobów. Pierwsza opcja zakłada, że silnik diesla zostaje przerobiona na silnik z zapłonem iskrowym, dzięki czemu upodobnimy cały system do jego odpowiednika benzynowego. Taka technologia nazywa się systemem jednopaliwowym – jego cecha charakterystyczna wiąże się z działaniem wyłącznie na gaz. Ten wariant pociąga za sobą znaczne koszty, ze względu na konieczność modyfikacji całego silnika. W praktyce decydują się na nie wyłącznie właściciele maszyn roboczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG nazywa się systemem dwupaliwowym. Samochód użytkuje tu jednocześnie ropę {i gaz|oraz LPG), w relacji 30:70. Olej wtryskuje się więc wyłącznie w ilości zapewniającej zainicjowanie samozapłonu wewnątrz cylindra; pozostałą część zajmuje LPG. Ten wariant pociąga za sobą jednak użycie dosyć skomplikowanej aparatury.

Najbardziej rozpowszechnionym od dawna systemem jest diesel gaz, w którym LPG pełni jedynie funkcję dodatku do oleju napędowego. Relacje okazują się całkowicie odwrotne w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 dla oleju napędowego. Pakiet do montażu składa się w tym wypadku z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, jak również urządzenia sterującego wraz z siecią kabli.

Jak działa diesel LPG?

Wskazana ilość ropy jest wtryskiwana do komory spalania w silniku, a dodatkowa ilość LPG – do układu dolotowego. Zapłon gazu gwarantuje ropa, ulegając samozapłonowi.

Obecność gazu płynnego wpływa z kolei na lepsze spalanie ON, zupełnie inaczej niż dzieje się to w zwykłym dieslu. W jej wypadku, w związku z wysoką lepkością oleju, proces całkowitego spalenia paliwa niemal nigdy nie dochodzi do skutku. 

You may also like

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *